Vremea
Calendar Ortodox
Carte de Oaspeti

Daca doriti sa va spuneti parerea despre acest site, despre continutul sau, sau despre un subiect care va preocupa, nu ezitati sa ne lasati un mesaj in cartea de oaspeti!


Editorial
În 17 iulie Darabaneni.ro a împlinit 11 ani cu bune şi cu rele. Orice drum are un început, dar şi un sfârşit. Dumnevoastră, cititorii, dar mai ales Dumnezeu ne va îndruma calea în continuare. Tânăr și entuziast fiind, ai p... Darabaneni.ro…Cui mai folosesc astăzi?
" href="social/6-ani-de-darabaneni-roa-cui-mai-folosesc-astazi/">continuare
Horoscop
 

COMENTARIUL SĂPTĂMÂNII Cangrenarea nordului Moldovei



Teritoriul unei țări poate fi comparat în anumite privințe cu un corp uman. O țară, ca să fie vie, are nevoie de infrastructură. Drumurile, căile ferate, aeroporturile oxigenează un teritoriu, leagă zonele cu resurse de cele care au nevoie de resurse. Pentru o dezvoltare armonioasă, regiunile unei țări trebuie să fie conectate între ele cât mai organic, astfel încât, circulația capitalurilor, bunurilor și persoanele să extindă bunăstarea și spre zonele situate departe de centru. Este la fel ca problema oxigenării părților periferice ale corpului uman. Dacă sângele oxigenat nu ajunge la toate organele și membrele, oricât de departe ar fi ele de inimă, atunci apare fenomenul cangrenării.

România are zone care încep să se învinețească, iar nordul Moldovei este una dintre ele. Acest handicap al situării la periferie ar putea fi surmontat prin investiții masive în infrastructură. Lucru care nu s-a întâmplat. Toate drumurile ce leagă Botoșaniul de alte județe, cu o singură excepție, sunt într-o stare avansată de degradare. Cu toate că este un județ de graniță, nu este și unul de tranzit, deși ar putea fi. Capitalul nu prea ajunge în această parte a țării, marile investiții lipsesc, atât cele private cât și cele publice. Viața economică are o dinamică a ei, dar este sufocată, nu se poate hrăni, nu are pe unde. O parte a corpului uman este plin de viață, are forță, se dezvoltă doar atunci când sistemul circulator permite o bună alimentare cu resurse. Cam la fel este și în economie.

Acest lucru îi depășește pe liderii politici locali sau pe cei care reprezintă județul în instituțiile centrale. Altfel, nu se poate explica obtuzitatea arătată de parlamentarii puterii, din Botoșani, față de proiectul unui sistem de autostrăzi care să traverseze Moldova de la nord la sud și de la Est la vest. Județul este parte dintr-o regiune mai mare, care la rândul ei trebuie să se dezvolte și are nevoie de infrastructură. Cu două autostrăzi care să scoată Moldova din amorțire și cu o rețea de drumuri care să lege județele între ele Botoșaniul ar mai putea spera la viață. Cum nu poți spune despre un corp că este sănătos când are mereu nevoie de transfuzii, la fel nici Moldova nu înseamnă că se poate dezvolta doar cu două, trei aeroporturi. Sistemul circulator - în acest caz drumurile și căile ferate - este vital pentru a menține zona în viață. Cu toate acestea este total abandonat. Bunăstarea nu vine prin comunicate de presă și nici prin declarații politice. Dezvoltarea economică și creșterea nivelului de trai vin prin investiții mari, cu impact regional și național. Dacă un drum asfaltat nou leagă două centre de comune nu este un drum strategic. Un drum strategic este cel care face legătura între două centre economice importante, între două regiuni cu profiluri diferite sau între două artere mari ori noduri de comunicații.



Fără investiții în infrastructură, nordul Moldovei va începe să se cangreneze. Semne ale începerii fenomenului sunt destule, doar că unii nu vor să le vadă. Vrem ca această parte a țării să fie mai mult decât un membru inert, lipsit de viață, învinețit pe care să fii obligat să-l porți după tine ca să arăți că totuși ești întreg. Județul Botoșani și nordul Moldovei, în sens mai larg, pot și au resurse să fie zone pline de viață, cu un nivel ridicat de trai, conectate la sistemul economic mare, care să contribuie la bunăstarea generală. Pentru acest lucru sunt necesare doar câteva intervenții chirurgicale pentru a aduce sistemul circulator la nivelul necesităților de astăzi. (Alexandru D. AIOANEI)

 Citiți și: Marș motorizat spre București pentru construcția de autostrăzi în Moldova. VEZI harta evenimentului





Te-ar mai putea interesa si:  Moldova vrea autostrada
7:19 pm Marti, 15 Mai, 2018

Postarea comentariilor presupune implicit crearea unui cont de facebook. Sunt interzise postarile multiple ale aceluiasi mesaj (spam) si orice forma de reclama in cadrul comentariilor. Nu sunt permise mesajele cu tenta antisociala, cu caracter xenofob sau rasist, mesajele obscene si injuriile. Va rugam nu deviati de la subiect, nu lansati atacuri la persoana autorului (autorilor) articolelor sau injurii la adresa cititorilor care comenteaza. Sunt interzise comentariile care incita la actiuni ilegale, precum si cele care contin amenintari sau violeaza intimitatea si viata privata a cuiva. Utilizatorul este singurul responsabil de continutul mesajelor si isi asuma consecintele in cazul unor actiuni in justitie. Administratorul acestui site isi rezerva dreptul de a radia comentariile care nu respecta regulile de mai sus si de a restrictiona accesul utilizatorului respectiv pe site. Publicatia Darabaneni.ro nu raspunde pentru opiniile postate in cadrul comentariilor, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Adauga un comentariu

Poza saptamanii

Mănăstirea ”Sfânta Treime” din Eșanca (Darabani), în culori sfinte.

Sondaj
Credeți că după alegerile de anul acesta, dărăbănenii vor trăi mai bine?

   
   
   
   

Slideshow
Stiri nationale si internationale
Clipul saptamanii
Toate drepturile rezervate | Orice reproducere partiala sau integrala a continutului acestui site(fotografii sau texte) se pedepseste conform legilor in vigoare